Tuan Yang di-Pertua,
1. Gangguan bekalan air boleh berlaku atas sebab-sebab berikut:
i. Pengurangan atau pemberhentian bekalan air tanpa dirancang yang disebabkan oleh faktor di luar kawalan operator air seperti pencemaran bau di Sungai Semenyih yang menjadi sumber air mentah Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Semenyih dan kejadian paip pecah di tapak Projek Pembinaan Lebuh Raya West Coast Expressway (WCE) Banting – Taiping di Klang; dan
ii. Pengurangan atau pemberhentian bekalan air yang dilakukan secara dirancang oleh operator air bagi menjalankan kerja-kerja penyenggaraan dan pembaikan atau pengubahan sistem bekalan air.
Tuan Yang di-Pertua,
2. Antara langkah-langkah yang diambil bagi mengelakkan berlakunya gangguan bekalan air termasuk:
i. pembinaan dua (2) buah loji rawatan air (LRA) baharu iaitu LRA Semenyih 2 (100 JLH) dan LRA Labohan Dagang (200 JLH) di Daerah Kuala Langat yang dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri Selangor. LRA Semenyih 2 telahpun beroperasi sejak bulan Mac 2019 manakala LRA Labohan Dagang telah siap dan telah dirasmikan pada 25 Jun 2019;
ii. pembinaan LRA Langat 2 dan sistem agihan sedang giat dilaksanakan. Loji tersebut dijangka akan membekalkan bekalan air sebanyak 325 JLH pada sukuan ketiga tahun 2019;
iii. penyediaan tangki-tangki perkhidmatan bagi memastikan bekalan air bersih tidak berkurangan ketika berlakunya gangguan bekalan air;
iv. pelaksanaan Program Pengurangan NRW Kebangsaan (2008 – 2020); dan
v. pengurusan permintaan air (Water Demand Management) seperti berikut:
a. Penggunaan produk cekap air secara mandatori;
b. Penggalakan penggunaan label produk cekap air melalui pelabelan;
c. Penguatkuasaan secara intensif bagi mencegah kecurian air; dan
d. Menjalankan kempen kesedaran pengguna.
Sekian, terima kasih.