Piagam Pelanggan



​BIL


​PIAGAM

​BAHAGIAN
1 Memberi maklum balas mengenai isu/aduan berkaitan pengurusan dan pentadbiran tanah milik Persekutuan dalam tempoh 14 hari bekerja daripada tarikh dokumen diterima BAHAGIAN TANAH, UKUR DAN GEOSPATIAL
2 Memberi maklum balas keputusan dalam tempoh 30 hari bekerja daripada tarikh penerimaan permohonan lengkap Permit Khas di bawah Jadual Kedua Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 [Akta 716] BAHAGIAN PENGURUSAN PERHUTANAN
DAN BIODIVERSITI
3 Mengeluarkan keputusan permohonan permit eksport mineral dan bahan batuan dalam tempoh satu (1) hari bekerja. BAHAGIAN MINERAL DAN GEOSAINS
4 Menyediakan maklumat geospatial melalui ketersediaan aplikasi carian maklumat geografi sehingga 97.5 peratus. PUSAT GEOSPATIAL NEGARA
5 Memberi maklum balas / ulasan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen / emel berkenaaan pertanyaan, perkara dan isu yang melibatkan alam sekitar BAHAGIAN PENGURUSAN ALAM SEKITAR
6 Memberikan maklum balas dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen / emel berkenaaan pertanyaan, perkara dan isu yang melibatkan perubahan iklim dan inisiatif lestari. BAHAGIAN PERUBAHAN IKLIM
7 Membuat pembayaran bil dan invois tidak melebihi 14 hari. BAHAGIAN KEWANGAN DAN PEROLEHAN
8 Mengeluarkan surat arahan Penempatan dan Pertukaran Pegawai dalam tempoh 10 hari bekerja daripada tarikh pegawai melaporkan diri BAHAGIAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
9 Memastikan aduan ICT yang diterima diambil tindakan dalam tempoh 1 hari bekerja dan menyelesaikan masalah berkaitan dengan peralatan IT dalam tempoh 5 hari bekerja mengikut kompleksiti dari tarikh aduan
BAHAGIAN PENGURUSAN MAKLUMAT
10
Memberi nasihat undang-undang/menyemak dokumen perundangan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen dan maklumat yang lengkap manakala bagi isu dan dokumen perundangan yang lebih kompleks, dalam tempoh 1-3 bulan dari tarikh penerimaan dokumen dan maklumat yang lengkap
UNIT UNDANG-UNDANG
11 Menerima dan mengambil tindakan terhadap aduan integriti yang diterima

a. Mengemukakan akuan penerimaan kepada pengadu –Tempoh: Satu (1) hari bekerja selepas aduan diterima.

b. Mengemukakan aduan kepada pihak berkaitan untuk tindakan dalam tempoh: Tiga (3) hari bekerja selepas aduan diterima.
UNIT INTEGRITI
12 Menyediakan maklum balas keputusan Mesyuarat Jemaah Menteri yang memerlukan tindakan segera dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dari tarikh maklum balas diterima BAHAGIAN PERANCANGAN STRATEGIK DAN HUBUNGAN ANTARABANGSA
13 Menyedia dan mengemukakan Rancangan Audit Tahunan kepada Perbendaharaan Malaysia sebelum atau pada 31 Januari setiap tahun semasa UNIT AUDIT DALAM
14 Memberi maklum balas awal terhadap aduan yang diterima dalam tempoh 14 hari bekerja. UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
​​

SEKTOR

BAHAGIAN / UNIT

JANJI PIAGAM PELANGGAN

JUMLAH MENEPATI STANDARD

JAN - JUN 2024

JUMLAH MENEPATI STANDARD

JUL - DIS 2024

 


Sektor Sumber Asli



BAHAGIAN TANAH, UKUR DAN GEOSPATIAL
Memberi maklum balas mengenai isu/aduan berkaitan pengurusan dan pentadbiran tanah milik Persekutuan dalam tempoh 14 hari bekerja daripada tarikh dokumen diterima

 

1

 

1

 


Sektor Sumber Asli



BAHAGIAN PENGURUSAN PERHUTANAN DAN BIODIVERSITI

Memberi maklum balas keputusan dalam tempoh 30 hari bekerja daripada tarikh penerimaan permohonan lengkap Permit Khas di bawah Jadual Kedua Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 [Akta 716]

 

6

 

8


Sektor Sumber Asli

BAHAGIAN MINERAL DAN GEOSAINS
Mengeluarkan keputusan permohonan permit eksport mineral dan bahan batuan dalam tempoh satu (1) hari bekerja.
1,104

1,333

Sektor Sumber Asli


PUSAT GEOSPATIAL NEGARA
Menyediakan maklumat geospatial melalui ketersediaan aplikasi carian maklumat geografi sehingga 97.5 peratus.
600

621



Sektor Kelestarian Alam



BAHAGIAN PENGURUSAN ALAM SEKITAR

Memberi maklum balas / ulasan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen / emel berkenaaan pertanyaan, perkara dan isu yang melibatkan alam sekitar​



456


472

 


Sektor Kelestarian Alam

 


BAHAGIAN PERUBAHAN IKLIM

​Memberikan maklum balas dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen / emel berkenaaan pertanyaan, perkara dan isu yang melibatkan perubahan iklim dan inisiatif lestari.

 


10

 


25

Sektor Pengurusan BAHAGIAN KEWANGAN DAN PEROLEHAN Membuat pembayaran bil dan invois tidak melebihi 14 hari. 64,429
75,501

 

Sekt​or Pengurusan


BAHAGIAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
Mengeluarkan surat arahan Penempatan dan Pertukaran Pegawai dalam tempoh 10 hari bekerja daripada tarikh pegawai melaporkan diri

 

252

 

167

 


Sektor Pengurusan

 


BAHAGIAN PENGURUSAN MAKLUMAT

Memastikan aduan ICT yang diterima diambil tindakan dalam tempoh 1 hari bekerja dan menyelesaikan masalah berkaitan dengan peralatan IT dalam tempoh 5 hari bekerja mengikut kompleksiti dari tarikh aduan

 

472

 

122

 



Unit di bawah KSU

 



UNIT UNDANG-UNDANG

Memberi nasihat undang-undang/menyemak dokumen perundangan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen dan maklumat yang lengkap manakala bagi isu dan dokumen perundangan yang lebih kompleks, dalam tempoh 1-3 bulan dari tarikh penerimaan dokumen dan maklumat yang lengkap

 


189

 ​


183

 

 


Unit di bawah KSU

 

 


UNIT INTEGRITI

Menerima dan mengambil tindakan terhadap aduan integriti yang diterima

 

a. Mengemukakan akuan penerimaan kepada pengadu –Tempoh: Satu (1) hari bekerja selepas aduan diterima.

 

 


1

 

 


4

 

 


Unit di bawah KSU

 



UNIT INTEGRITI

Menerima dan mengambil tindakan terhadap aduan integriti yang diterima

 

b. Mengemukakan aduan kepada pihak berkaitan untuk tindakan dalam tempoh: Tiga

(3) hari bekerja selepas aduan diterima.

 

 


7

 

 


14

 

Unit di bawah KSU


BAHAGIAN PERANCANGAN STRATEGIK DAN HUBUNGAN ANTARABANGSA
Menyediakan maklum balas keputusan Mesyuarat Jemaah Menteri yang memerlukan tindakan segera dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dari tarikh maklum balas diterima

 

35

 

21


Unit di bawah KSU

UNIT AUDIT DALAM
Menyedia dan mengemukakan Rancangan Audit Tahunan kepada Perbendaharaan Malaysia sebelum atau pada 31 Januari setiap tahun semasa
1

1

Unit di bawah KSU

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
Memberi maklum balas awal terhadap aduan yang diterima dalam tempoh 14 hari bekerja. 905 770

​​​​​​​